خاطرات ما و کتابهای دهه 70-60- بخش پنجم( کتابهای مطرح نوجوانان)

کتابهای مطرح دهه 60 و 70  رده سنی نوجوانان به چند دسته تقسیم می شد:

1- کتابهای تلویزیونی
2- کتابهای ترجمه آثار مشهور کلاسیک
3- مجموعه داستان( افسانه ها و قصه ها)
4- کتابهای داستان متفرقه ( نویسندگان ایرانی و خارجی)
5- کتابهای علمی
6- کتابهای ممنوعه!




توضیح: عکسها را بعد از ذخیره با اندازه بزرگتر ببینید.

زمانی که تلویزیون کارتون یا سریالی میزاشت که مورد توجه طیف نوجوان قرار میگرفت، بعد مدت کوتاهی کتابهاش هم چاپ می شد و یکی مثل من که عشق کتاب بود، خرید این کتاب هارو در برنامه اصلی خودش قرار میداد.

کارتونهای مشهور دهه 60 و 70 که کتابهاشون هم توسط ناشرین مختلفی چاپ شد عبارت بود از :

هاکلبری فین، الیورتویست، باخانمان، زنان کوچک، بابالنگ دراز، دوردنیا در هشتاد روز، هایدی و ...




http://pafa7.persiangig.com/image/Nostalgia-cafe%20chocolati/Book/Book%20old%20%287%29.jpg

وقتی کتاب رو میخوندیم میدیدیم که داستان اصلی کتاب و کارتون شبیه هم هستند ولی ماجراهایی که در هر کدوم اتفاق افتاده از زمین تا آسمون با هم فرق دارن.در واقع نویسنده کارتون، وفادار به متن اصلی داستان نبوده.
تازه موضوع وقتی جالب تر میشد که شما از کتابخانه های بزرگ شهر، همین کتابهارو میگرفتید ( یعنی مثلا کتاب الیورتویست رو میگرفتید) و بعد میدیدید که نسخه ای که برای نوجوانان چاپ شده چکیده داستان اصلی بوده و در واقع شما تصور کردید که یه داستان کامل از نویسنده مشهوری مثل چارلز دیکنز رو خوندید!



یا مثلا با شوق و ذوق زیاد کتابی که روش نوشته "ای کیو سان " رو میخرید و میبینید که تو اون کتاب 15 صفحه ای به یکی از شیرین کاری های ای کیو سان پرداخته شده!
یا مثلا کتاب "بابالنگ دراز" که فقط نامه های "جودی ابوت" به بابالنگ دراز هست و از ماجراهای بامزه و شیرین جودی ابوت به شکلی که در کارتون دیدید، حرف زیادی زده نشده.


از کتابهای تلویزیونی ایرانی میتونیم به "قصه های مجید" اشاره کنیم. فکر نکنم کسی از هم نسلیهای ما پیدا بشه که مجموعه "قصه های مجید" رو از تلویزیون ندیده باشه.
کتابهای این مجموعه در چند جلد منتشر شد و با توجه به اینکه خواننده کتاب ، سریال قصه های مجید رو دیده، موقع خوندن کتابش هم تمام شخصیتهای داستان رو به خوبی تو ذهنش تصور میکنه و این مسئله به لذت بیشتر خوندن کتاب کمک میکنه.
من اینقدر عشق کتابهای "قصه های مجید" بودم که یه بار ساعت 2 در اوج گرما رفتم کتاب فروشی و جلد دیگه ای از این مجموعه  رو خریدم و شروع کردم به خوندن.


از بقیه مجموعه های پرطرفدار نوجوانان میتونیم به انواع و اقسام کتابهای داستانی اشاره کنیم که در هر کتاب توسط نویسنده ای داستانهای زیبای ملل مختلف گرداوری شده بود.
اون زمان فکر میکردم قصه از داستن قشنگتره! یعنی بر حسب تجربه خوندن کتابهای مختلف در این زمینه این احساس به من دست داده بود اگه روی جلد نوشته باشه قصه و افسانه مطمئنا نسبت به کتاب داستان قشنگتره!!!



از نویسندگان ایرانی که مجموعه داستانهاشون خیلی محبوب بود میتونیم به کتابهای رضا رهگذر ( محمد رضا سرشار) اشاره کنیم. که داستانهاش خیلی به زندگی خودمون نزدیک بود و میشد لحظات زندگی رو با اون داستانها لمس کرد. به دور از تخیل و افسانه.

 کتابهای علمی هم که سعی داشت نوجوانان رو ترغیب کنه که از نظر علمی پیشرفت کنند، با مطالب تقریبا جذاب و تصاویر تا حدی زیبا در موضوعات مختلف چاپ شده بود.
البته چون بچه ها اینقدر از کتاب علوم مدرسه متنفر بودن، خیلی کم سراغ این مجموعه های علمی میرفتن. مثلا مجموعه " به من بگو چرا" از مجموعه های مشهور و معتبر اون زمان بود.
کتابهایی که به بررسی زندگی مشاهیر ایران و جهان میپرداختن، هم جزو کتابهای پرطرفدار به حساب میامدن. چون بچه ها از این کتابها برای انشا نوشتن استفاده میکردن!


دسته آخر، کتابهای ممنوعه بودن که به دلایل مختلفی اجازه چاپ و تکثیر قانونی نداشتن. مثلا کتابهای "تن تن و میلو" تا یه زمانی چاپ میشد و از یه تاریخی به بعدجلوی چاپش گرفته شد. میگفتن که نویسندش اسرائیلیه و به همین دلیل هم دیگه چاپ نمیشه.
یکی از دوستام که یکی از کتابهای تن تن رو داشت، یه نسخشو برام آورد و من خوشم اومد. از اون به بعد هرچی دنبال کتابهای تن تن گشتم پیدا نکردم.



اما یه بار نسخه کپی شده ای رو از کتابفروشی پیدا کردم و خریدم. اما چند سال پیش مجموعه کتابهای "تن تن و میلو" با جلد گالینگور و تمام رنگی توسط انتشارات " بنفشه" منتشر شد.
حالا اینکه حکایت واقعی ممنوعیت تن تن و میلو چی بود خدا داند...

این هم یه نسخه دو زبانه همراه با نوار که البته وقتی خریدیم خبری از تن تن نبود!







حکایت ما و کتابهای دهه 60 و 70 در اینجا تموم شد. اما اگه بخواهیم از تمام خاطراتمون از تصمیم خریدن  کتاب  تا خوندنش، بگیم، ماجرا به همین جاها ختم نمیشه و ماجرا طولانی میشه.
ما در اینجا سعی کردیم مروری داشته باشیم به نشریات و کتابهای دهه 60 و 70 تا بلکه نسلهای جدید از کودکی ما بیشتر آگاه بشن و هم نسلیهای خودمون هم دیدار دوباره ای با کودکیشون داشته باشن. شاید بتونن نکات تازه ای از ابعاد زندگی خودشون کشف کنن ...

دانلود تصاویر کتابهایی که در این چند مطلب گذاشته شد همراه با تصاویر اضافه  : دانلود



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 نظرات:

امیر گفت...

1. سلام.
2. "قصه های مجید" بی نظیره؛ حتا با این که، سریالشو دیدی، باز داستانش یه چیز دیگه ست.

مصطفا گفت...

تو پیوندای سمت راست کلمه "زیبائیها" رو اشتبا تایپ کردی (برای نیلا)

Sajjad Weblogُ گفت...

آخ
چقدر حال میکردیم با این کتابها :x

پگاه گفت...

همه این کتابهایی که این چند پست دربارشون گفتی رو هنوز دارم و گاهی با خوندنشون باز برمیگردم به همون سن و همون دوران.