رابطه شعور و مدرک

به بعضی آدمها به خاطر شخصیت وجودیشون احترام میزاریم و به بعضی آدمها فقط به خاطر سمت و تیتری که دارن. یعنی اگه فلانی رئیست باشه فقط به خاطر ریاستش بهش احترام میزاری نه به خاطر شخصیتش . چون مطمئنا در رفتارش چیزی دیدی که اونو لایق احترام به شخصیتش نیافتی .

نمیدونم اسمشو میزارن جذبه ، جنم ، نگاه نافذ با هرچیزی که اسمشو میزارید . ولی آدمها از نگاهشون ، کل شخصیتشون پیداست . از همون لحظه اول و دیدار اول میفهمی طرف ، ذاتاً آدم با شخصیتیه یا نه ، فقط درس خونده و مدرک دکتری گرفته و حالا داره عقدشو سر زیردستاش خالی میکنه یا نه .

این رفتارهای خاصش از فاصله ویرگول و کلمه شروع میشه تا اندک لک روی شیشه ! مدرک دانشگاهی نه فقط به شعورش اضافه نکرده ، بلکه یه چیزی هم ازش کم کرده .

نظر شخصی من اینه که در مورد بعضی آدمها ( میگم بعضی ، نگید الهام داره به قشر تحصیلکرده مملکت توهین میکنه ها ) ، رابطه مدرک دانشگاهی و شعور رابطه عکس پیدا میکنه . یعنی هرچی مدرکش بالاتر میره ، شعورش پایینتر میاد . اینو در اکثر آدمهای مثلا تحصیلکرده دیدم و متاسفم از این نتیجه گیری .

ولی باید قبول کرد که یکسری افراد ، فکر میکنن حالا که فوق لیسانس یا دکتری گرفتن ، منت سر جامعه و اطرافیانشون گذاشتن و حالا باید همه ، این افراد تحصیلکرده رو روی سرشون حلوا حلوا کنن . فکر کردن به خاطر همین اطرافیانشون درس خوندن و مثلا دارن به انشای زمان کودکیشون عمل میکنن که " می خواهیم فرد مفیدی برای جامعه خود شویم " . همه این حرفها کشکه .

اینها رفتن مدرک بگیرن به دلایل اجتماعی خاص کشور مثل حقوق و احترام و این حرفها . نه به خاطر پیشبرد بهتر کشورشون . که اگه هدفشون خیر بود ، بجای دماغ فیل ، به دماغ مورجه راضی میشدند !

وقتی به فردی به خاطر خودش ، با تمام تندی ها و سخت گیریهاش ، احترام میزاری ، یعنی از صمیم قلب از این آدم راضی هستی و به عنوان یه بالاتر قبولش داری ، اما امان از وقتی که فقط به مدرک و سمتی که داره احترام بزاری ...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 نظرات:

آقاي باراني گفت...

سلام الهام جان
به نتيجه درستي رسيدي اما اين رو براي همه تحصيلكرده ها نميشه به كار برد فقط اونهايي اينطوري ميشن كه بيش از ظرفيت مغزشون از مغز نداشتشون استفاده مي كننداون وقت ديگه قاط مي زنن و فرق ماشين و با فرقون نمي دونند.
مثل پسر عموي من كه اينقدر درس خوند كه حالا پاك زده سرش.

مصطفا گفت...

منم نميگم بين شعور و مدرك رابطه عكس هست .. ولي معتقدم مثلا" نسبت تعداد دكتراي دزد و بي شعور به كل دكترا بيشتر از نسبت تعداد رفتگراي دزد و بي شعور به كلشونه
نمونه ش بيشتر دكترا كه ميري نميذارن حرفتو بزني
فرررررررررت يه نسخه اي مينويسه برات و ...