کتاب صوتی

نمایشگاه کتاب که رفته بودم، چند تا نمایشنامه صوتی از غرفه مرکز هنرهای نمایشی رادیو خریدم. نمایشنامه صوتی سریالهای "بنجامین باتن"، "فرار از زندان"و" هملت" ،"شاه لیر".
تا الان بنجامین باتن و چند قسمت از فرار از زندان رو گوش کردم. چون بنجامین باتن رو دیده بودم، بهتر متوجه دقت اقتباس نویسنده نمایشنامه رادیویی شدم.نمایشنامه بنجامین باتن شامل تمام اتفاقات مهم خود فیلم اصلی می شد و به خاطر اجرای رادیویی زیبا و قوی بازیگران، خیلی خوب میتونستی تصویر داستان رو توی ذهنت مجسم کنی.

به نظر من بهترین زمان برای گوش دادم به این نمایشنامه های صوتی، موقع خواب و توی رختخوابه. زمانی که دلت میخوای مثل کودکی که " شب به خیر کوچولو" گوش میدادی، یکی باشه تا برات قصه بگه و با صداش به خواب بری. من هم در این مدتی که این نمایشنامه هارو با ام پی تری گوش میدم، همین حس رو دارم.
فایده مهمی که این کار برام داره اینه که از پراکندگی ذهنی موقع خوابم جلوگیری میکنه. یعنی باعث میشه لااقل ذهنمو به فهم داستان منعطف کنم و ذهنم کمتر بین مشرق و مغرب سیر کنه و بی خوابم کنه.
زمان شنیدن داستان وقتی به خودم میام که فکر میکنم خوابم نبرده ولی داستان از قسمت اول رفته قسمت سوم و من تو این مدت خوابم برده و متوجه نبودم!

رادیو فرهنگ قرار بوده از 25 اردیبهشت "فرار از زندان" رو پخش کنه. حالا من نمیدونم پخش شده یا نه ولی این شبها که دارم نمایشنامشو از ام پی تری گوش میدم، با خودم فکر میکنم که کاش بجای اینکه اینهمه خرج بشه تا یه سریال تصویری ساخته بشه که اینقدر وقت و پول سازنده و بیننده رو بگیره، نمایشنامه صوتی ساخته بشه که لاقل یه سری از بداموزیها و سانسورهارو نداشته باشه!
لاقل اگه ایرانیها بودجه صداوسیما رو خرج کارهای صوتی کنند به نظرم نتیجه کار از اینی که داریم میبینیم خیلی بهتر درمیاد. اگه باور ندارید برید "فرار از زندان" و "بنجامین باتن"صوتی رو گوش بدید.

در راستای علاقه به داستان شبانه، مجموعه صوتی "نامه های عاشقانه یک پیامبر" با صدای "پیام دهکردی"( همون دوست شهریار در سریال شهریار که اسمش یادم نیست)، خریدم. مطمئنا شنیدن این صدا هم موقع خواب لذت بخش و آرامش بخش خواهد بود...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 نظرات:

باران گفت...

سلام
ما هستيم زير سايه شما كفشت رو از رو گردن ما بردار تا عرض ادبي كنيم.
ناراحت نباش اگه حالت گرفته نبود ازت مي پرسيدم اين روزها همه حالشون گرفته شما چطور؟
اميدوارم حالا كه داري اين رو مي خوني حالت خوب باشه امتحاناتم هم ديگه تموم شد از چند روز ديگه بكوب در خدمتيم
ما هستيم و سبز تا 22
با ما باش و سبز تا 22

Haji گفت...

ما که مرد نشدیم ! لا اقل تو زن باش .