نوستالژی بستنی...

وای که چقدر هوا گرم شده. از هوای گرم خوشم نمیاد. حتی اگه هیچی هم نپوشی باز هم گرمته. ولی در هوای سرد میشه لباس بیشتر پوشید و خوش تیپ تر بود.این هوای گرم فقط یه چیز رو میطلبه. فقط و فقط بستنی.
خوردن بستنی حتی ارزش اینو داره که حاضر بشی چند گرم هم چاق بشی ولی لذت خوردنشو ببری.
وقتی هوس بستنی میکنم، یاد بستنی چوبی های پاک میفتم که فقط بالاتنش تو پاکت بود و روکش شکلاتی محکمی داشت. تا مدت طولانی این مدل بستنی تو بورس بود و غیر از" پاک " مارک دیگه ای موجود نبود.
وقتی پارک میرفتیم، دستفروشها، با این چیزایی که یونولیتی بود( اسمشو هم درست نمیدونم که بگم!) میامدن و داد میزدن بستنی دارم بستنی...

دوم یا سوم دبستان بودم که آلاسکا وارد بازار شد و خانواده ها میگفتن اینها بهداشتی نیستند و رنگ دارن و این حرفها. من هم که از همان عنفوان کودکی پاستوریزه بودم و حرف گوش کن، هیچ وقت هم خودم پول برنمیداشتم چیزی برا خودم بخرم ( مثل همین الان) برخلاف بچه های مدرسه لب به آلاسکا نزدم. تا اینکه یه روز که برادرم اومده بود دنبالم که بریم خونه، مادر یکی از دوستان خانوادگی که با دخترش تو یه کلاس بودم، راهی خونه شدیم که این دوست ما گفت آلاسکا میخواد و با مادرش رفتن  بگیرن و گفتن که برای من و برادرم هم میگیرن.
من هم که نصایح پدر و مادر در گوشم بود به برادرم گفتم: بابا گفته از اینها نخوریم، بیا تا نیومدن فرار کنیم بریم خونه!!!
برادرم که شکمو بود قبول نکرد و با دو تا بستنی آلاسکا راهی خونه شدیم. البته من حاضر به خوردن این بستنی غیربهداشتی! نشدم.



جریان غیربهداشتی بودن به یخمک هم مربوط میشه. یعنی  وقتی بزرگ شدم  یکی دو تا یخمک خوردم، در بچگی لب به یخمک نزدم. تازه کجای کارید، ژله هایی کوچیکی که مغازه میفروخت رو هم نمیخوردم!
تا جایی که حافظه ضعیف من یاری میکنه، تا وقتی که شرکتهای میهن و امثالهم وارد بازار نشده بودن، تنوع بستنی های شرکت پاک خیلی کم بود. فکر کنم بجز اون مدل چوبی، مدل لیوانی هم داشت. زمستون هم بستنی زمستونی داشتن که من هنوز هم از این بستنی نخوردم!
احتمالا با ورود شرکت "میهن " به بازار رقابت بود که همراه با تبلیغات چشمگیرش ( به خصوص اونی که گاو و گوساله بودن که گاوه میگفت بیا شیرتو بخور، گوساله میگفت نه مامان بستنیش خوشمزه تره!) بازار در دست میهن افتاد و به تدریج شرکتهای دیگه ای هم با تقلید از طرحهای میهن وارد بازار شدن.

الان هم که نگاه کنید میبینید که اکثر شرکتها از روی مدلهای هم تقلید میکنند که صد البته همشون باید تقلید بستنی های خارجی باشه.( از نظر طرح و ایده)
محصولات پاک که داشتن از گردونه رقابت جا میموندن, سعی کردن با تبلیغات جدید و طرحهای جدید بستنی، عقب نمونن. تبلیغ خاص شرکت پاک همون ضربدری بود که اون آقا هر وقت میدید یاد محصولات پاک میفتاد.


http://www.mihan-dairy.com/mihan_content/media/image/2008/05/322_orig.jpg  
اوایل بستنی ها تک قلو بود، بعد که دو قلوها به بازار اومدن، بچه ها ترجیح میدادن بستنی دوقلو بخورن.


اما هرچی هم شرکتهای تولید کننده بستنی پاستوریزه زور بزنن، باز هم بستنی نونی سنتی،( نه از اون مدلهای بسته بندی) یه چیز دیگست.
بچه که بودم هیچ وقت زیر بار خوردن بستنی نونی نمیرفتم. یعنی حتما باید برام لیوانی سفارش میدادن. نمیدونستم چرا بستنی نونی دوست ندارم. اهل خانه هم منو مسخره میکردن که از بالات رفته نونی نمیخوری.
بزرگ که شدم فهمیدم چرا. چون اون موقع دهنم کوچیک بود و نمیتونستم مثل بقیه راحت گاز بزنم و سرعت خوردنم کم میشد و بستنی آب میشد و کثافت کاری میشد. برا همین دلیل ندانسته من همیشه لیوانی میخوردم و مسخره میشدم.


ولی بستنی قیفی یه چیز دیگه بود. بستنی قیفی یا بستنی لیسی مخصوص بچه ها بود که با هیجان لیسش میزدن و کلی کیف میکردن.به خصوص هرچی قله بستنی بالاتر بود و ارتفاع بستنی بیشتر.  این بستنی  قیفی های پاستوریزه اصلا لیسی نیستن. بهتره بهشون بگیم بستنی گازی!

ماجراهای بچگی ما و بستنی ها از این قرار بود. ولی هنوز هم مزه بستنی چوبی پاکتی پاک توی دهنمه. خدائیش خیلی فاز میداد...
یادش به خیر...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 نظرات:

مصطفا گفت...

کاش عکس بستنی قدیمی هم داشتی
ماتا چندسال پیش یکی ازون پاکتا که فقط بستنیو میپوشوند و چوبش بیرون میموندو داشتیما
درمورد آلاسکا هم ماهم مث شما بودیم .. میگفتن کثیفه و این چیزا
حتی مدرسه که میرفتیم نون بربری تیکه تیکه میفروخت مستخدم مدرسه وما کلی دلمون میخواست ولی نمیخریدیم و میگفتیم کثیفه!!
الان بستنی کارخانه ای دوست ندارم
یه جا هست همدان بستنی هم سنتی و هم ایتالیایی درست میکنه هم خوشمزه س هم تمیزه هم ارزونه
ایتالیاییش سه رنگه : وانیلی , نسکافه ای و کاکائوئی .. جات خالی خیلی خوشمزه س

باراني گفت...

سلام
آخه مادر بزرگ اين عكسا چيه گذاشتي لب و لوچمون آويزون شد حالا كي بياد اينو جمع كنه!

ژان والژان گفت...

دلم بستنی می خواد :)))

Unknown گفت...

آره ولی کاش عکس بستنی های قدیمی هم بود.پاک رو خیلی دوست داشتم.اما فکر میکردم دوقولویی ش رو باید با داداشم بخورم !!! یادش بخیر...لیوانی که اومد لیوانی خور هم شدم اما چوبی یه چیز دیگه ست.مخصوصا اگه طرح قدیم پاک باشه !!!
راستی بستنیش خوشمزه تره یا اصل شیر؟؟؟!!!!

حامد گفت...

الهام اون بستنی قیفیا که تو یه باکس بودن و 6تا توش بودرو یادته؟طعم خاصی داشت
بستنی توپی ها چی که بستنی لیوانی بودن ولی شکل لیانش شبیه توپ بودش
یادش بخیر دلمونو آب انداختی
راستی یاد یخمک هم افتادم هنوزم هستش ولی اون موقع هم تنوعش بیشتر بود انگار هم طعمش