دیروز کشف مهمی کردم.فهمیدم که ام پی تری پلیری که داشتم ، رادیو هم داره! خیلی ذوق زده شدم.
چون این ام پی تری پلیر رو خودم نخریده بودم و تو دفترچش هم توضیحی نداده بود، فکر میکردم رادیو نداره. با وجودیکه گزینه FM داشت، ولی چون هرچه سعی کردم شبکه ای پیدا نشد، احتمال دادم که این گزینه محض قشنگی گذاشته شده.
بعد از این کشف مهم، کلیه شبکه های رادیویی رو پیدا نمودم و ذخیره کردم. اما وقتی در خونه امتحان کردم متوجه شدم که ای دل غافل، مشکل از خونه ما هست که هیچ موجی اعم از رادیو و موبایل و ... بهش نمیرسه و رادیوی ام پی تری هم برا همین تا این موقع در خونه نمیگرفته.
گوش دادن به رادیو یه جور خاطره محسوب میشه. در این دوره ای که تلویزیون به عنوان رسانه پر مخاطب تری بین خانواده ها جای بیشتری باز کرده ( با این برنامه های زیبا و رنگارنگ که چشم حسود بترکه!) ، برای اکثر ما، رادیو به حاشیه رانده شده.
اما ما هیچ وقت فراموش میکنیم که زمان کودکی، بیشتر رادیو گوش میدادیم و خاطراتی که با رادیو داریم هنوز هم برای ما زنده است. به خصوص برنامه صبح به خیر و شب به خیر کوچولو و قصه ظهر جمعه که جای خودشونو دارن.
تاریخچه رادیو در ایران و جهان را در خواندن مطالب دیگر » بخوانید...
در سال 1802 جيان دومنيكو رومگناسي به وابستگي بين جريان الكتريكي و خاصيت مغناطيسي اشاره كرد اما درخواست او پذيرفته و ثبت نشد. در سال 1820 هنس كريستين اورستد آزمايش معروف وايدلي را روي شخص سازنده جريان الكتريكي و مغناطيسي انجام داد.
او اثبات كرد كه يك سيم حامل جريان ميتواند يك سوزن بازودار مغناطيس شده را منحرف كند. آزمايشات اورستد وابستگي بين الكتريسيته و مغتاطيس را در يك آزمايش خيلي ساده كشف كرد. امتياز كار وي توليد نظريه الكترومغناطيس Andre-Marie Ampere بود.در تاريخ راديو و پيشرفت تلگراف بي سيم برخي از افراد ادعاي اختراع راديو را داشتند. بيشتر ادعاهاي مقبول به طور عادي به شرح زير مي باشند:
جاگديشن چاندرا بوز
الكساندر استپناويچ پوپو
نيكولا تسلا كه توليد قابل اطمينان جريان فركانسي راديو را ايجاد كرد عموما در قانون راديو اثبات شده است و سيگنالها را در مسافت طولاني منتقل ميكند. در سال 1943 در يو اس ساپريم كورت آفلد عدد آشكار U.S 645،576 در شناخت اثر وي كه مخترع راديو است مي باشد.
گوگليمو ماركوني
وي كشتي ها رابراي شرايط زندگي بوسيله ارتباطات بي سيم مجهز كرد ، وي در سال 1901 درخواست آزمايشات ارتباطات راديويي آنطرف اقيانوس اطلس را هدايت مي كرد و در سال 1907 اولين خدمات رايويي تجارتي را آنطرف اقيانوس اطلس تاسيس كرد.
************************
راديو در ايران
درسال 1303 هجري شمسي (1924 م) توسطوزارت جنگ مقدمات استفاده ازبيسيم فراهمشد. در سال 1305 بيسيم در ايران واردگرديد. از سال 1311 موسساتبيسيم توسعهپيدا كردند، كه نهايتا به ايجاد راديو منتهي شد. هياتوزيران روز دوم مهر ماه 1313 استفاده ازراديو را تصويب كرد و مقرراتي وضع شدكه براينصب آنتن واستفاده از راديو اجازه وزارت پستو تلگراف و تلفنلازم بود. در سال 1316 مقدمات ايجاد مركز راديو بهوسيله وزرات پست وتلگراف و تلفن فراهم و بهدنبال اين اقدام در سال 1317 سازمان پرورشافكارتاسيس شد. اين سازمان دارايكميسيونهاي مطبوعات، كيتكلاسيك،سخنراني،نمايشهاي راديويي و موسيقي بود. درچهارم ارديبهشت 1319 اولينفرستندهراديويي در ايران در محل بيسيم در جاده قديمشميران افتتاح گرديد.
از سال 1319 راديو تهران در 24 ساعت فقط 8ساعت برنامه اجرا ميكرد كهشامل اخبار،موسيقي ايراني، گفتار مذهبي، فرهنگي،جغرافيايي و تاريخي بود. درسال 1322 راديو تهران بخش ديگري بهتعداد بخشهاي قبلي خود افزود وصبحها نيزبرنامه آن سه ساعت افزايش يافت. در سال1324 براي روزهاي تعطيلنيز برنامههاييمدون پخش ميگرديد.
توسعه راديو در ايران
در بدو تاسيس، راديو تهران داراي دو فرستندهكه يكي براي موج متوسطو ديگري براي موجكوتاه بود، براي پخش برنامههاي خود از يكاستوديو در محلاداره بيسيم استفاده ميكرد. در سال 1327 يك فرستنده در اختيارراديوقرار گرفت و يك استوديوي كوچك در ميدانارگ براي پخش اخبار ساخته شد. در سال 1336 نام راديو تهران به راديو ايرانتبديل و بعدها در جنبراديو ايران فرستندهدومي بنام راديو تهران نيز مشغول به كار گرديد كهدرآغاز امر تنها موسيقي از آن پخش ميشد.
اهداف و تشكيلات راديواداره راديو در بدو تاسيس به اداره كل انتشاراتو تبليغات بهمديريت دكتر (عيسي صديق اعلم)،استاد دانشگاه واگذار شد. اهداف ووظايف اين اداره عبارت بودند از:
-1 تعيين سياست و خطمشي راديو
-2 توسعه فرهنگ عمومي و آشنا كردن مردم بهاصول زندگي نوين
-3 توجه به وحدت ملي، مباني مليت و حفظاستقلال
-4 شرحتحولات كشور
-5 رعايت كامل سياست دولت در انتشار اخبار
-6 تاسيس مدرسه براي تربيت خطيب، قصهگو،شاهنامه خوان
-7 نصب راديو وبلندگوي عمومي در مركز شهر
-8 تاسيس مدرسه هنرپيشگي
اولين كساني كه در راديو مشغول شدند
اين افراد از ميان فرهنگيان و هنرمندان شايسته وبا ذوق انتخاب و از ساير وزارتخانهها به اداره كلانتشارات و تبليغات منتقل شدند.
استاد محمد حجازي ملقب به مطيعالدوله(نويسنده و داستاننويس)، عبدالرحمن فرامرزي(نويسنده و مدير روزنامه كيهان) حسينقلي مستعان(داستاننويس)، ابوالقاسم پاينده (نويسنده)،ابوالقاسم اعتصامزاده و مشفق همداني (مترجم)و نيز براي تعيين خطمشي و سياست راديو،شوراي عالي انتشارات بر پا شد كه اعضاي آنعبارت بود از: علامه محمد قزويني، محمد عليفروغي (ذكاء الملك)، دكتر قائم غني، دكتر علياكبر سياسي (رييس دانشگاه تهران) دكتر رضا زادهشفق، دكتر محمود افشار و استاد علينقي وزيريبخش خبرمسئول تهيه و پخش اخبار راديو، خبرگزاريپارس بود، كه روزگاري آژانس پارس، نام داشت.
در ابتداي كار، آژانس پارس اخبار روزنامهها راقيچي ميكرد و به دست گويندگان راديو ميداد.اما ر فته رفته، پس از پنج سال، اين آژانس به يكخبرگزاري جدي تبديل شد كه علاوه بر تهيه وپخش اخبار راديويي، هر روز چهار شماره بولتنصبح و عصر از اخبار ايران و جهان تهيه ميكرد وبه رايگان در اختيار روزنامهها قرار ميداد.
گزارشهاي راديويي نيز يا از طريق فرستنده سياربه طور زنده پخش ميشد و يا جريان رويداد،روي نوار، ضبط و در بخش اخبار از راديو پخشميگرديد.
اخبار خارجي از طريق تله تايپ (دستگاه خودكارخبرگيري) كه نقش خبرنگار را بازي ميكرد،دريافت و سپس توسط مترجمان در مدتكوتاهي ترجمه و براي تنظيم خبر راديوييتحويل سردبير اخبار ميشد.
پس از تنظيمراديويي، توسط مسئولان خبرگزاري كنترل وبراي پخش به استوديوي راديو ايران تحويلميشد. ناگفته نماند از سال 25 تا 38 نيز به مرورهر استاني براي خود (زير نظر اداره كل انتشارت وراديو) اقدام به تاسيس راديو نمود.
صداي جمهوري اسلامي ايران... و پس از انقلاب اسلامي، نام سازمان راديو،تلويزيون ملي ايران تبديل به صدا و سيمايجمهوري اسلامي ايران شد. رياست اين سازمان هر پنج سال يك بار توسطمقام معظم رهبري انتخاب ميشود، بالاترين مقامراديو، معاون رييس سازمان در حوزه صداميباشد
يك سال پيش از تأسيس اين فرستنده ، « مدرسه بيسيم قشون كل » در وزارت جنگ ، براي تعليم نيروي انساني مورد نياز و تجهيز ايستگاه گشوده شده بود . با گسترش فعاليتها و فراهم آمدن مقدمات ايجاد فرستندههاي موج كوتاه ، گروهي از كاركنان اين ايستگاه بيسيم نيز براي آموزشهاي تخصصي به فرانسه رفتند و از نزديك با قدرت و ويژگيهاي راديو آشنا شدند .
وجود اين زمينهها و نيز راديوهايي كه از كشورهاي ديگر برنامههايي به زبان فارسي پخش ميكردند باعث شد انديشهي ايجاد راديو در ايران به تدريح قوت گيرد. به دنبال تصويب اساسنامهي سازمان پرورش افكار در پانزدهم دي ماه 1317 شمسي ، كميسيون راديو در بهمن ماه 1317 ساخت دو دستگاه فرستنده موج كوتاه به قدرت 2 و 20 كيلو وات را به كمپاني «استاندارد » انگلستان واگذار كرد .
همزمان با سفارش خريد دو دستگاه فرستنده موج كوتاه ، وزارت پست و تلگراف دستور داد تا ساختمان مخصوصي براي استوديوي راديو تهران كه ضمناًٌ مركز مخابرات تلگرافي و تلفني بيسيم نيز باشد در مركز پايتخت ساخته شود. كار نصب و راهاندازي فرستنده در اواخر سال 1318 صورت گرفت .
پس از نصب دستگاه فرستنده و آماده سازي يك استوديوي موقت در عمارت بيسيم ، سرانجام راديو تهران در چهارم ارديبهشت ماه 1319 افتتاح شد. در آغاز كار ، از اخبار و گزارش و مطالب جدي در راديو خبري نبود ، در اين دوران بيشتر موسيقي و گاه ترانه پخش ميشد و گهگاهي نيز چند نكته ادبي يا انتقادي از راديو به گوش ميرسيد . راديو در ابتدا به عنوان ابزاري كه موسيقي پخش ميكند ، در ذهن جامعهِي ايراني شكل گرفت .
نگاهي به فهرست برنامههاي راديو در آغاز كار آن نشان ميدهد كه موسيقي بخش عمدهاي از كنداكتور راديو را به خود اختصاص ميداد و اخبار و گفتار در اولويتهاي بعدي جاي داشتند . گفتارها شامل تاريخ و جغرافياي ايران ، كشاروزي ، خانهداري ، مسائل بهداشتي و مانند آنها بود. يكي از معروفترين برنامههاي راديودر آن سالها « افسانههاي هزار و يك شب » بود .
برنامههايي از اين دست با استقبال زيادي روبرو ميشد و بعدها با ورود هنرمندان نخبهاي به راديو ، پاي اين رسانه بيش از پيش به خانههاي مردم باز شد ، بهطوري كه گاه در هنگام اجراي برنامههاي پرطرفدار ، خيابانهاي تهران خلوت ميشد .
يكي از اين برنامههاي معروف راديو در اين دوران برنامه « صبح جمعه با شما » بود كه تا به امروز نيز ادامه دارد . در آن زمان اين برنامه به صورت اجراي نمايشهاي آزاد و ترانههاي كمدي در خود راديو اجرا ميشد .
در سال 1336 با راهاندازي ايستگاه 100 كيلوواتي ، راديوي ملي ايران با عنوان « راديو ايران » شروع بهكار كرد و فرستنده قديمي مأمور پخش برنامههاي جداگانهاي شد كه « راديو تهران » نام گرفت .
راديو در بعد از انقلاب و بهويژه روزهاي سخت و پرالتهاب هجوم عراق به ايران ، نقش مهم و كليدي در ايجاد آرامش ، اطلاعرساني سريع و حفظ اتحاد ملي ايفا كرد . مردم ، مهمترين خبرها را پيش از هر رسانهاي ديگر از راديو ميشنيدند ، با آژير آن به پناهگاهها ميرفتند و با اخبار اعلام پيروزي در جنگ ، شاد ميشدند . روند توسعهي راديو بعد از پايان جنگ تحميلي شتاب مضاعفي گرفت .
تأسيس شبكههاي گوناگون ملي با رويكردهاي طبقهبندي شدهي اجتماعي ، ايجاد شبكههاي تخصصي و تقويت و گسترش شبكههاي استاني از سياستهاي كلان راديو در اين سالها بودهاست كه با جديت تا به امروز دنبال ميشود. ..
چون این ام پی تری پلیر رو خودم نخریده بودم و تو دفترچش هم توضیحی نداده بود، فکر میکردم رادیو نداره. با وجودیکه گزینه FM داشت، ولی چون هرچه سعی کردم شبکه ای پیدا نشد، احتمال دادم که این گزینه محض قشنگی گذاشته شده.
بعد از این کشف مهم، کلیه شبکه های رادیویی رو پیدا نمودم و ذخیره کردم. اما وقتی در خونه امتحان کردم متوجه شدم که ای دل غافل، مشکل از خونه ما هست که هیچ موجی اعم از رادیو و موبایل و ... بهش نمیرسه و رادیوی ام پی تری هم برا همین تا این موقع در خونه نمیگرفته.
*** ***
اما ما هیچ وقت فراموش میکنیم که زمان کودکی، بیشتر رادیو گوش میدادیم و خاطراتی که با رادیو داریم هنوز هم برای ما زنده است. به خصوص برنامه صبح به خیر و شب به خیر کوچولو و قصه ظهر جمعه که جای خودشونو دارن.
*** ***
یکی از اقوام هر وقت برادرمو میبینه بهش میگه: یادته خواستی رادیو رو تعمیر کنی، بازش کردی و گرفتی زیر آب شستیش؟!!تاریخچه رادیو در ایران و جهان را در خواندن مطالب دیگر » بخوانید...
تاريخچه راديو
ماقبل تاريخ و تاريخ اوليه راديو تاريخ تكنولوژي است كه وسايل توليد شده از امواج راديو استفاده مي كنند. بعدها تاريخ بوسيله برنامه نويسي و محتوا تسلط يافت كه به تاريخ جهاني نزديك است. دانشمندان گوناگوني پيشنهاد كردند كه برق و خاصيت مغناطيسي مادامي كه هردو قادر هستند سبب كشش(جذب) و دفع اشياء شوند به هم متصل مي باشند.در سال 1802 جيان دومنيكو رومگناسي به وابستگي بين جريان الكتريكي و خاصيت مغناطيسي اشاره كرد اما درخواست او پذيرفته و ثبت نشد. در سال 1820 هنس كريستين اورستد آزمايش معروف وايدلي را روي شخص سازنده جريان الكتريكي و مغناطيسي انجام داد.
او اثبات كرد كه يك سيم حامل جريان ميتواند يك سوزن بازودار مغناطيس شده را منحرف كند. آزمايشات اورستد وابستگي بين الكتريسيته و مغتاطيس را در يك آزمايش خيلي ساده كشف كرد. امتياز كار وي توليد نظريه الكترومغناطيس Andre-Marie Ampere بود.در تاريخ راديو و پيشرفت تلگراف بي سيم برخي از افراد ادعاي اختراع راديو را داشتند. بيشتر ادعاهاي مقبول به طور عادي به شرح زير مي باشند:
جاگديشن چاندرا بوز
الكساندر استپناويچ پوپو
نيكولا تسلا كه توليد قابل اطمينان جريان فركانسي راديو را ايجاد كرد عموما در قانون راديو اثبات شده است و سيگنالها را در مسافت طولاني منتقل ميكند. در سال 1943 در يو اس ساپريم كورت آفلد عدد آشكار U.S 645،576 در شناخت اثر وي كه مخترع راديو است مي باشد.
گوگليمو ماركوني
وي كشتي ها رابراي شرايط زندگي بوسيله ارتباطات بي سيم مجهز كرد ، وي در سال 1901 درخواست آزمايشات ارتباطات راديويي آنطرف اقيانوس اطلس را هدايت مي كرد و در سال 1907 اولين خدمات رايويي تجارتي را آنطرف اقيانوس اطلس تاسيس كرد.
************************
راديو در ايران
درسال 1303 هجري شمسي (1924 م) توسطوزارت جنگ مقدمات استفاده ازبيسيم فراهمشد. در سال 1305 بيسيم در ايران واردگرديد. از سال 1311 موسساتبيسيم توسعهپيدا كردند، كه نهايتا به ايجاد راديو منتهي شد. هياتوزيران روز دوم مهر ماه 1313 استفاده ازراديو را تصويب كرد و مقرراتي وضع شدكه براينصب آنتن واستفاده از راديو اجازه وزارت پستو تلگراف و تلفنلازم بود. در سال 1316 مقدمات ايجاد مركز راديو بهوسيله وزرات پست وتلگراف و تلفن فراهم و بهدنبال اين اقدام در سال 1317 سازمان پرورشافكارتاسيس شد. اين سازمان دارايكميسيونهاي مطبوعات، كيتكلاسيك،سخنراني،نمايشهاي راديويي و موسيقي بود. درچهارم ارديبهشت 1319 اولينفرستندهراديويي در ايران در محل بيسيم در جاده قديمشميران افتتاح گرديد.
از سال 1319 راديو تهران در 24 ساعت فقط 8ساعت برنامه اجرا ميكرد كهشامل اخبار،موسيقي ايراني، گفتار مذهبي، فرهنگي،جغرافيايي و تاريخي بود. درسال 1322 راديو تهران بخش ديگري بهتعداد بخشهاي قبلي خود افزود وصبحها نيزبرنامه آن سه ساعت افزايش يافت. در سال1324 براي روزهاي تعطيلنيز برنامههاييمدون پخش ميگرديد.
توسعه راديو در ايران
در بدو تاسيس، راديو تهران داراي دو فرستندهكه يكي براي موج متوسطو ديگري براي موجكوتاه بود، براي پخش برنامههاي خود از يكاستوديو در محلاداره بيسيم استفاده ميكرد. در سال 1327 يك فرستنده در اختيارراديوقرار گرفت و يك استوديوي كوچك در ميدانارگ براي پخش اخبار ساخته شد. در سال 1336 نام راديو تهران به راديو ايرانتبديل و بعدها در جنبراديو ايران فرستندهدومي بنام راديو تهران نيز مشغول به كار گرديد كهدرآغاز امر تنها موسيقي از آن پخش ميشد.
اهداف و تشكيلات راديواداره راديو در بدو تاسيس به اداره كل انتشاراتو تبليغات بهمديريت دكتر (عيسي صديق اعلم)،استاد دانشگاه واگذار شد. اهداف ووظايف اين اداره عبارت بودند از:
-1 تعيين سياست و خطمشي راديو
-2 توسعه فرهنگ عمومي و آشنا كردن مردم بهاصول زندگي نوين
-3 توجه به وحدت ملي، مباني مليت و حفظاستقلال
-4 شرحتحولات كشور
-5 رعايت كامل سياست دولت در انتشار اخبار
-6 تاسيس مدرسه براي تربيت خطيب، قصهگو،شاهنامه خوان
-7 نصب راديو وبلندگوي عمومي در مركز شهر
-8 تاسيس مدرسه هنرپيشگي
اولين كساني كه در راديو مشغول شدند
اين افراد از ميان فرهنگيان و هنرمندان شايسته وبا ذوق انتخاب و از ساير وزارتخانهها به اداره كلانتشارات و تبليغات منتقل شدند.
استاد محمد حجازي ملقب به مطيعالدوله(نويسنده و داستاننويس)، عبدالرحمن فرامرزي(نويسنده و مدير روزنامه كيهان) حسينقلي مستعان(داستاننويس)، ابوالقاسم پاينده (نويسنده)،ابوالقاسم اعتصامزاده و مشفق همداني (مترجم)و نيز براي تعيين خطمشي و سياست راديو،شوراي عالي انتشارات بر پا شد كه اعضاي آنعبارت بود از: علامه محمد قزويني، محمد عليفروغي (ذكاء الملك)، دكتر قائم غني، دكتر علياكبر سياسي (رييس دانشگاه تهران) دكتر رضا زادهشفق، دكتر محمود افشار و استاد علينقي وزيريبخش خبرمسئول تهيه و پخش اخبار راديو، خبرگزاريپارس بود، كه روزگاري آژانس پارس، نام داشت.
در ابتداي كار، آژانس پارس اخبار روزنامهها راقيچي ميكرد و به دست گويندگان راديو ميداد.اما ر فته رفته، پس از پنج سال، اين آژانس به يكخبرگزاري جدي تبديل شد كه علاوه بر تهيه وپخش اخبار راديويي، هر روز چهار شماره بولتنصبح و عصر از اخبار ايران و جهان تهيه ميكرد وبه رايگان در اختيار روزنامهها قرار ميداد.
گزارشهاي راديويي نيز يا از طريق فرستنده سياربه طور زنده پخش ميشد و يا جريان رويداد،روي نوار، ضبط و در بخش اخبار از راديو پخشميگرديد.
اخبار خارجي از طريق تله تايپ (دستگاه خودكارخبرگيري) كه نقش خبرنگار را بازي ميكرد،دريافت و سپس توسط مترجمان در مدتكوتاهي ترجمه و براي تنظيم خبر راديوييتحويل سردبير اخبار ميشد.
پس از تنظيمراديويي، توسط مسئولان خبرگزاري كنترل وبراي پخش به استوديوي راديو ايران تحويلميشد. ناگفته نماند از سال 25 تا 38 نيز به مرورهر استاني براي خود (زير نظر اداره كل انتشارت وراديو) اقدام به تاسيس راديو نمود.
صداي جمهوري اسلامي ايران... و پس از انقلاب اسلامي، نام سازمان راديو،تلويزيون ملي ايران تبديل به صدا و سيمايجمهوري اسلامي ايران شد. رياست اين سازمان هر پنج سال يك بار توسطمقام معظم رهبري انتخاب ميشود، بالاترين مقامراديو، معاون رييس سازمان در حوزه صداميباشد
**************************
فعاليت راديو در ايران با افتتاح نخستين فرستندههاي بيسيم در تهران آغاز شد نخستين فرستنده بيسيم موج بلند تهران با قدرت 20 كيلووات و طول دكل 120 متر ، در ساعت 3 بعدازظهر روز ششم ارديبهشت ماه سال 1305 شروع به كار كرد . يك سال پيش از تأسيس اين فرستنده ، « مدرسه بيسيم قشون كل » در وزارت جنگ ، براي تعليم نيروي انساني مورد نياز و تجهيز ايستگاه گشوده شده بود . با گسترش فعاليتها و فراهم آمدن مقدمات ايجاد فرستندههاي موج كوتاه ، گروهي از كاركنان اين ايستگاه بيسيم نيز براي آموزشهاي تخصصي به فرانسه رفتند و از نزديك با قدرت و ويژگيهاي راديو آشنا شدند .
وجود اين زمينهها و نيز راديوهايي كه از كشورهاي ديگر برنامههايي به زبان فارسي پخش ميكردند باعث شد انديشهي ايجاد راديو در ايران به تدريح قوت گيرد. به دنبال تصويب اساسنامهي سازمان پرورش افكار در پانزدهم دي ماه 1317 شمسي ، كميسيون راديو در بهمن ماه 1317 ساخت دو دستگاه فرستنده موج كوتاه به قدرت 2 و 20 كيلو وات را به كمپاني «استاندارد » انگلستان واگذار كرد .
همزمان با سفارش خريد دو دستگاه فرستنده موج كوتاه ، وزارت پست و تلگراف دستور داد تا ساختمان مخصوصي براي استوديوي راديو تهران كه ضمناًٌ مركز مخابرات تلگرافي و تلفني بيسيم نيز باشد در مركز پايتخت ساخته شود. كار نصب و راهاندازي فرستنده در اواخر سال 1318 صورت گرفت .
پس از نصب دستگاه فرستنده و آماده سازي يك استوديوي موقت در عمارت بيسيم ، سرانجام راديو تهران در چهارم ارديبهشت ماه 1319 افتتاح شد. در آغاز كار ، از اخبار و گزارش و مطالب جدي در راديو خبري نبود ، در اين دوران بيشتر موسيقي و گاه ترانه پخش ميشد و گهگاهي نيز چند نكته ادبي يا انتقادي از راديو به گوش ميرسيد . راديو در ابتدا به عنوان ابزاري كه موسيقي پخش ميكند ، در ذهن جامعهِي ايراني شكل گرفت .
نگاهي به فهرست برنامههاي راديو در آغاز كار آن نشان ميدهد كه موسيقي بخش عمدهاي از كنداكتور راديو را به خود اختصاص ميداد و اخبار و گفتار در اولويتهاي بعدي جاي داشتند . گفتارها شامل تاريخ و جغرافياي ايران ، كشاروزي ، خانهداري ، مسائل بهداشتي و مانند آنها بود. يكي از معروفترين برنامههاي راديودر آن سالها « افسانههاي هزار و يك شب » بود .
برنامههايي از اين دست با استقبال زيادي روبرو ميشد و بعدها با ورود هنرمندان نخبهاي به راديو ، پاي اين رسانه بيش از پيش به خانههاي مردم باز شد ، بهطوري كه گاه در هنگام اجراي برنامههاي پرطرفدار ، خيابانهاي تهران خلوت ميشد .
يكي از اين برنامههاي معروف راديو در اين دوران برنامه « صبح جمعه با شما » بود كه تا به امروز نيز ادامه دارد . در آن زمان اين برنامه به صورت اجراي نمايشهاي آزاد و ترانههاي كمدي در خود راديو اجرا ميشد .
در سال 1336 با راهاندازي ايستگاه 100 كيلوواتي ، راديوي ملي ايران با عنوان « راديو ايران » شروع بهكار كرد و فرستنده قديمي مأمور پخش برنامههاي جداگانهاي شد كه « راديو تهران » نام گرفت .
راديو در بعد از انقلاب و بهويژه روزهاي سخت و پرالتهاب هجوم عراق به ايران ، نقش مهم و كليدي در ايجاد آرامش ، اطلاعرساني سريع و حفظ اتحاد ملي ايفا كرد . مردم ، مهمترين خبرها را پيش از هر رسانهاي ديگر از راديو ميشنيدند ، با آژير آن به پناهگاهها ميرفتند و با اخبار اعلام پيروزي در جنگ ، شاد ميشدند . روند توسعهي راديو بعد از پايان جنگ تحميلي شتاب مضاعفي گرفت .
تأسيس شبكههاي گوناگون ملي با رويكردهاي طبقهبندي شدهي اجتماعي ، ايجاد شبكههاي تخصصي و تقويت و گسترش شبكههاي استاني از سياستهاي كلان راديو در اين سالها بودهاست كه با جديت تا به امروز دنبال ميشود. ..
3 نظرات:
اف ام تنها بدرد نميخوره
خارجو نميگيره
اينجا هم سلام انگار وبلاگت داره ميشه ويكي پدياي خودموني!
خوب دارید میترکونید ها !!
عجب فیلترینگی داره منزل شما !
ارسال یک نظر