کتابهای دبستان

در این قسمت نگاهی داریم به کتب فارسی سال اول و دوم دبستان. 







این دو کتاب فارسی دبستان که واسه سال 77 و 80 هست نشون میده که تا اوایل دهه هشتاد کتابهای دبستان هنوز تغیرات اساسی نکرده بودن. در واقع تغییرات کتابهای دبستان از رنگ جلدشون شروع شد و به طرح پشت جلد و تا تغییر تصاویر داستانها پیش رفت. تا اینکه شورای کتاب نویسی آموزش پرورش تحول اساسی در کتابهای دبستان داد. البته تغییرات، بتدریج و بین برخی از کتابها شروع شد و ادامه پیدا کرد.
اوایل رنگ جلد کتابهای دبستان تیره بود ( نمیشه گفت قهوه ای ولی کرم هم نبود!). همونطور که در عکس میبینید رنگ جلد کتابها روشن شد و بعد پشت جلد کتابها  به تصاویر و نوشته های آموزنده اختصاص پیدا کرد.
کتاب فارسی دبستان تا مدتها طرح جلد ثابتی داشت. قلمی که سرش گل داشت و هر سال یه گل به گل قلم قبلی اضافه میشد.

کتابهای فارسی از آموزش لوحه ها شروع میشد و به متنهای حجیم تر ختم میشد. لوحه ها با تصاویری همراه بود که محتوای آنچنانی نداشتند . فقط معلم همراه با دانش آموزان، اسم هر تصویر رو تکرار میکرد و پایئین لوحه هم سرمشقی بود برای تمرین نوشتن.
نحوه قسمت بندی اکثر این تصاویر به نحوی بود که مثلا  در یک صفحه،  پایان اسم هر تصویری به یه شکل ادا میشد.
 یادتونه ؟ زنبور انگور .... یا موش  گوش ... یا چرخ  نخ ...


این سرمشق ها در دفتر دانش آموز هم نوشته میشد تا دانش آموز، این سرمشق رو چند صفحه در دفترش بنویسه و در جلسه بعد به معلم نشون بده.


مطمئنم کسی درسهای خسته کننده آخر کتاب رو فراموش نکرده. چون مشقهای بی پایان این درسها که ممکن بود به نوشتن توسط خواهر برادر بزرگتر ختم بشه، هیچ وقت فراموش نمیشه




درسهای کلاس دوم که نسبت به سال اول سنگینتر بود و بعد هر درس قسمت لغات و اصطلاحات تازه داشت که لغتهای داخل کتاب رو معنی میکرد که حتما سر امتحان ثلث میامد.

یادمه همیشه بهمون میگفتن انشا بنویسید که نان چطوری درست میشه. یعنی از اول تا آخرشو باید توضیح میدادیم. اما نمیگفتن که مگه تو کلاس چقدر بهمون یاد دادن که حالا ازمون شرح درست شدن نان رو میخوان.


شعرهای کتب فارسی دبستان هم به حفظ کردن و امتحان دادن اختصاص یافته بود. یعنی کل شعر همراه با اسم شاعرشو باید حفظ میکردی تا مثل بلبل تو کلاس بخونی! 
در دوران راهنمایی این کار سخت تر میشد. چون غیر از خود شعر باید تاریخچه زندگی شاعر مثل قرن و سال تولد و محل زندگی و وقات و سایر کتابهای شاعر رو حفظ میکردی. من هم که از حفظ کردن عدد بیزار بودم همیشه اطلاعات تاریخی نویسندگان و شاعران رو با خودم همراه میبردم و تقلب میکردم!




 برای دیدن عکسها با اندازه بزرگتر، روی عکسها کلیک کنید یا بعد ذخیره با اندازه بزرگتر ببینید.

دانلود مجموعه تصاویر این مطلب: دانلود

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

12 نظرات:

فائزه(بهار) گفت...

الهام جان شما rss نداره وب سايتت؟؟؟ بدون rss خ سخته پيگيري آپ شدنش..لازمه وقت زياد ه

باران گفت...

سلام مادر بزرگ عزيز به نوه ت يه سري بزن آخرش من كه ندونستم كارمندي استادي معلمي چي هستي ولي مي دونم هر چي كه هستي چيز خوبي هستي!
حالا چرا گير دادي به دبستانيا!؟

مريم گفت...

سلام، خوب هستين الهام جان؟
من خيلي وقته به وبلاگتون سر مي زنم ولي حوصله ندارم نظر بدم، ولي واقعا از اين پستتون خوشم اومد گفتم بذار نظر بدم.
من عاشق كتاباي قديمه دبستانم، هنوزم شعر انار رو حفظم، كاش اونو ميذاشتين يا خوشا به حالت اي روستايي، ولي اينا رو هم گذاشتين خيلي قشنگن، عكساي شعر مردم ميهن ما رو خيلي دوست داشتم،
چون من سال 76 سال دوم بودم كتاب ما اون عكسه بچه ها مواظب باشيد رو داشت و من با ديدن اون دلم ريش مي شد، ولي الان ديدمش خيلي خوشم اومد.
خيلي ممنون كه ياد گذشته مي كنيد و ما رو هم به حال و هواي خوب بچگي مي بريد.

امیر گفت...

1. سلام.
2. دختر چه کردی! بی نظیر بود.
3. ممنون، ممنون، ممنون.

Masiha2131 گفت...

وای واقعا ممنون منو بردید به اون سالا.
به وبلاگ منم سر بزن

بهلول گفت...

سلام
من با اون روش قدیم موافق ترم
دانش آموز همه کار رو خودش می کرد و متکی به خودش بود.

ف.ك گفت...

عكس ها عالي بودن!

وارنا گفت...

سلام
بابت این تصاویری که گذاشته بودی بی نهایت ازت ممنونم.
وقتی این تصاویر رو نگاه میکردم اشک تو چشام حلقه زد،کاش هیچوقت اون روزای شیرین دبستان تموم نمی شد هرچند که اون زمان هم ما حسرت کسانی رو میخوردیم که درسشون تموم شده بود. . .
میخواستم اگر براتون مقدوره تصاویر لوحه هایی که اون زمان قبل از شروع کتاب درسی باهامون کار میکردن رو هم توی وبلاگتون قرار بدید.
با تشکر

مریم گفت...

سلام الهام جان از مطلب زیباتون ممنونم من دارم درباره کتب درسی و جنسیت تحقیق میکنم میتونی کمکم کنی ممنون عزیزم

مهربان گفت...

سلام
خوبيد
واي كه نمي دونيد وقتي اين عكسارو ديدم چه حالي شدم اشكم درومد به خدا

ازتون يه خواهشي داشتم
اگه مي شه از يه جايي اين كتابهاي درسي قديمي رو تهيه كرد به من معرفي كنيد
ممنون مي شم

مهر گفت...

سلام. خیلی کار خوبی بود. این کتاب مال چه سالی است؟

حمید گفت...

خیلی ممنوووون.
اشک مارو در آوردی.چه روزایی....
الان دیگه هیچ چیزی مثل اونموقع ها نیست اگه کتابای دیگه هم داری بذار.
با تشکر حمید