یک غول با پیراهن مشکی


این بازی با عقاید مردم نیست. اینکه اعتقاد ندارم آدمهایی که حق الناس رو رعایت نمیکنند این چند روزه شور حسینی جو گیرشون کنه و پیراهن مشکی بپوشن و صبحها اشک مردم رو در بیارن و شبها برن برای حسین اشک بریزن. این دسته از آدمها حق الناس رو برای رسیدن به حق الله زیر پا میزارن. نیاز نیست حتما عاشورا باشه، اوقات دیگه هم همین طوره، آدمهایی که ادعا دارن ولی یک هزارم ادعاشون، عمل خیر ندارند.کاش قبل گوش کردن به نوحه های عاشورایی و خرید پیراهن مشکی، کمی و فقط کمی به اعمال و رفتار روزانشون توجه میکردند.
*** *** ***    
زمان دانشگاه، دکتر بهار استاد فیزیک  دانشگاهمون میگفت: "من در ایام خاص مثل همین روزهای عاشورا، نمیرم قابلمه دستم بگیرم تو صف غذای نذری یک ساعت معطل بشم. من در این روزها سعی میکنم بیشترین بازده کاری رو داشته باشم. از هر روز دیگه ای بیشتر کار میکنم. مثلا نوشتن کتاب و ترجمه و ... . "
حالا این هم شده مثال مردم ما. اینکه از وقتی بچه بودیم یکی از وظایفمون این بود که بریم تو صف نذری وایستیم یا اگه در یه خونه مردم جمع شدن بریم ببینیم چه خبره و اگه نتونیم غذا بگیریم یعنی بی عرضه هستیم. اینکه لیوان به دست بین عزادارها حرکت کنیم و شربت بخوریم که اگه این کارو انجام ندیم خلاف عرف عمل کردیم!
هر کسی از دوران کودکی خودش با عاشورا یه خاطره هایی داره. یه زمانی یاداوری این خاطرات خیلی شیرین بود. اما الان که نگاه میکنم میگم خوب اون موقع بچه بودیم نمیفهمیدیم چی به چیه. فکر میکردیم مسلمونی به شربت خوردن و قیمه امام حسینه. اینکه بریم پشت در مسجد یک ساعت سر پا وایستیم و بعد مردم دسته دسته هجوم ببرن داخل مسجد و همدیگرو آش و لاش کنن تا بتونن قیمه امام حسین رو بخورن. آخه میگن خوردن قیمه امام حسین علاوه بر خوشمزگی کلی ثواب هم داره و مریضیهارو شفا میده!
خوب بچه بودیم و فکر میکردیم اینجوری خودمونو برای یک سال و تا عاشورای بعدی واکسینه کردیم. خوب بچه بودیم دیگه...

*** *** ***               *** *** ***            *** *** ***
حامد نوشت: وقتی در کنار سینه زنیها پسرایی رو میبینم که علم بلند میکنند نه برا علمدار کربلا و تنها برای قدرت نمایی روبروی دخترانی که با شالهای نصفه و نیمه روی جوبهای کناری حسینه کنار همدیگر نشسته اند و از شویی که برایشان علم شده حال میکنند !
و از همه جالبتر پولهایی که شاباش برای این علمدار نوظهور درون دهانش می آید و استغفرا...!
دسته هایی که گاها پسرها با دست شماره هایی رو با دختران تماشاچی رد و بدل میکنند!!
از این نوع عزاداریهای توهینی بدم می آید...
نمیخواهم فکر کنم میخواهم باور کنم که همه عزاداران فقط برای آن مظلوم به دسته ها و حسینیه ها می آیند
نمیخواهم به مداحانی که عزای کربلارا با سیاستهای کثیف روزانه وتوهین به افراد آلوده می کنند گوش دهم.ادامه مطلب...

"شیرفروش محل"نوشت: چندین سال پیش مراسم عزاداری امام حسین منزل یکی از همسایه های محله بود ، یکی از عزاداران ماشینش را جلوی در یکی دیگر از همسایه ها پارک کرده بود و بیچاره مجبور شده بود تا تمام شدن مراسم صبر کند . وقتی صاحب ماشین پیدایش شد این بنده خدا فقط یک سوال کرد : " اومدی اینجا برای کسی عزاداری میکنی که کشته شد تا حق الناس پایمال نشه اونوقت خودت پا روی حق الناس میذاری ؟ " ادامه مطلب...

*** *** ***             *** *** ***          *** *** ***
یکی از نوشته هایی که این روزها در ایمیلها فوروراد میشه، متنی است که در ادامه مطلب کپی کردم. حتما بخونید
*** *** ***                *** *** ***

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید...

ستار گلمکانی صاحب بزرگترین بنگاه ملک و ماشین شهر، يكماه تکیه راه می‌اندازد و خودش در روز تاسوعا سر مردم گل می‌مالد و ۱۱ ماه هم سرشان شیره!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید...

قدرت سامورایی! شب ها در تکیه لخت می‌شود و میانداری می‌کند و روزها مردم را لخت می‌کند و زورگیری ...!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید...

فرشید پوسترهای گلزار و مهناز افشار را از بساطش جمع می‌کند و آخرین ورژن! پوسترهای حضرت علی‌اکبر (ع) و حضرت عباس (ع) را در بساطش پهن ...!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید...

آقای شالچی تا پایان اربعین تمام پاساژش را سیاه می‌کند و تا آخر سال هم مشتری‌هایش را!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید...

قادر روزهای تاسوعا و عاشورا قمه می‌زند و علم می‌کشد ولی در ماه رمضان سیگار از لبش نمی‌افتد!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید...

سیامک چشم چران! که پاتوقش همیشه خدا نزدیک مدارس دخترانه است در دسته‌هاي عزاداری اسفند دود می‌کند!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید...

نیما پشت ماکسیمایش می‌نویسد "من سگ کوی حسینم" ولی هیچ وقت از چارلی! سگ ۱۱ماهه‌اش دور نمی‌شود!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید...

حاج منصور مداح معروف شهر، بابت ۷ ساعت مداحی حقوق 250 روز یک کارگر را می‌گیرد!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید...

جباری رییس شرکت لبنیات شیر تو شیر ۳۰شب شیر صلواتی به خلق خدا می‌دهد و ۳۳۵ روز هم با اضافه کردن آب شیرشان را می‌دوشد!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید...

به جای آنکه ما بر مصیبت مولا بگرییم، مولا بر مصیبت ما می‌گرید!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید...

حاج آقا کلامی، ۹شب مردم را به تقوی دعوت می‌کند ولی در شب دهم سر زود پایین آمدن از منبر با هیت امنا دعوا می‌کند!

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی محرم می‌آید...

کل یوم عاشورا

یعنی...۱۰ روز و شب ...غم گریه

کل ارض کربلا

یعنی...چند مسجد و چند تکیه !

حسین (ع) هنوز مظلوم است

چون وقتی خورشید عصر عاشورا غروب کرد

او هم می‌رود

تا سال بعد !

تا یاد بعد!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

11 نظرات:

دینامیت دوک گفت...

سلام

امام حسین چرا در ماه محرم جنگید ؟

ساشا گفت...

مثل همیشه عالی بود
خسته نباشی

امید(هنر هفتم) گفت...

با متن شما موافقم. ما با خودمون تو خیلی از مسائل رودربایستی داریم. اینکه میگن قیمه امام حسین شفابخشه یا آب گوشت امام حینی یه چیز دیگه ست دست ساخته توهم ماست.قیمه رو کی درست میکنه؟ زن همسایه...آبگوشت چی؟ شوهر همون خانم...خب..اینا با امام حسین چه نسبتی دارن؟هیچی...نسل قبل ما واقعا در یک دوران احساس گرایی و بی عقلی و بی منطقی صرف زندگی کرده...من که به نوبه خودم سعی می کنم همیشه از این چیزا دوری کنم. روز عاشورا...روز عید نیمه شعبان بدترین روز برای شهرهای ماست...چرا؟ چون تمام قد میشیم یک انسان بی فرهنگ . گزارش تصویری پارسال وبلاگ من یادته؟همینه دیگه... نکنه آشغال ریختن روی خیابون ثواب داره؟ خودمون با خودمون رودربایستی داریم...میخوایم خودمون رو گول بزنیم

امید(هنر هفتم) گفت...

چند روز پیش پدرم رفت گوشت بخره...آقایی اومده بود 25کیلو دمبه خالص خرید...بابام گفت اینا رو واسه چی میخوای؟ گفت اینا رو می ریزم تو حلیم....حلیم هم دست مردم!....بعد شما فک کن بخوای با قیمه و آبگوشت امام حسینی شفا هم بگیری !

َآرمين گفت...

سلام به تمامي دوستان
متاسفانه درسته واقعيت فعلي جامعه اي كه ما جوان هاي اون هستيم همينه و جدا جاي تاسف داره.
ولي اخيرا قشر جوان و روشن فكر ديگر خام اين خرافات نخواهند شد.

به اميد ايراني س.ب.ز

امید(هنر هفتم) گفت...

در هنر هفتم...

ناشناس گفت...

سلام
خب راستش ديدم نميشه در مورد مطلب جديدت اظهار نظر نكرد. پس دست از اخم و تخم برداشتم و نظرم رو نوشتم. چندي پيش يك آقاي ايتاليايي با من مدتي رو همكار بود. ازم پرسيد كه همونطور كه شما ايراني‌ها مذهبي هستيد ما هم هستيم ولي دين رو امري شخصي مي‌دونيم. بهش گفتم غالب ما ايراني‌ها در نهاد خودمون حقيقتاً به اين مسائل اعتقادي نداريم و فقط مصادق خواهي نشوي رسوا هم‌رنگ جماعت شو هستيم. اگر دست از اين تظاهرها برميداشتيم چقدر بهتر و با فرصت بيشتري مي‌توانستيم زندگي كنيم. چقدر وقت و انرژي تلف ميشه تا اين تظاهرها حقيقي به نظر بيان. اگر هم كسي افراظي به اين مسائل اعتقاد پيدا كرده باشه كه باز بدتر. اون ديگه اصلاً حس نمي‌كنه چقدر وقت و انرژي رو داره دو دستي ميريزه دور. كسانيكه در شك و ترديد به سر مي‌برند هم بايد كلاهشون رو قاضي كنند. مگر اين عمر چقدره كه تو كليش رو به عربي خواندن و پايبندي به حديث و رساله بگذروني؟ بيشتر ما بايد اول تكليف خودمون رو با خودمون روشن كنيم. مردم خارج از كشور رو ببينيد. نه از دين و مذهب اسلامي خبر دارند و نه چيزي. غالباً نه دروغ ميگند و نه دو رويي به خرج ميدن. چقدر ملت ما نزول كرده... امام حسين و مذهب شيعه سازي بود كه ما ايراني‌ها كوك كرديم تا از دست سلطه‌ي فكري اعراب خلاصي پيدا كنيم اما خودمون چنان در اين زمينه افراط كرديم كه افتاديم توي ديگ. حالا و در قرن بيست و يكم وقتشه كه به خودمون بياييم. كما اينكه عواقبش رو مي‌بينيم.

mhb گفت...

این چیزایی که گفتی در عزاداری ها اونم بعضی جاها هست
البته بگم با این توصیفی که از عزاداریها کردی فهمیدم اهل این جور مسائل نیستی و فقط مثه عوام بی سواد به قضیه نگاه کردی جاهایی رو تو همین شهرمون سراغ دارم که تعدادشون هم کم نیست ومیشه گفت عزاداریشون قابل قبوله
یه کم میخاد چشماتو بیشتر وا کنی
علم و کتل و ایستگاه صلواتی و اون جور نذری دادن و خوردن وجود داره ولی میگم مجالسی هست که هیچ کدوم از این چیزا رو ندارند و به معنای واقعی مصداق عزاداری برا امام حسین (ع) هست

simin گفت...

واو ترسيد
ودرد کشيد وصبر کرد
وصبر شعر شد
با دو وبلاگ آپم

http://mehrabanbash.blogfa.com
http://nazesimin.blogfa.com

Fariba گفت...

وقتی همه اینا واقعیت مملکت ماست چی باید گفت...
دکتر بهار و پایم، چون یه زمانی همه حرفاش سر کلاسامون شده بود دین و ایمونم...چی میشه گفت وقتی جوونای هم سن و سال خودمون هم به این وقایع دامن میزنند...به جای اینکه آگاه تر و هوشیارتر بشیم داریم پسرفت میکنیم متاسفانه :(

ژان والژان گفت...

اگر بخواهم پرنده را محبوس کنم، قفسی به بزرگی آسمان میسازم.