طعم گس دوستی

حامد نوشت : نمیگم دوستی با جنس مخالف بده چون اعتقاد دارم باید حتما بین دو جنس قبل از ازدواج و رابطه صمیمی تر ارتباطی باشه حتی رابطه های بدون حس نزدیکی، تا فرد با جنس مخالف و خواسته هاش آشنا باشه تا بعد ازدواج به مشکلی برنخوره ولی این ارتباطات باید در محدوده ای جا بگیره.
چرا ما فقط از اونا اینها رو یاد گرفتیم
چرا؟
چرا فعالیتاشون رو یاد نگرفتیم چرا؟
چرا فقط دست در دست تو خیابون رد شدناشونو یاد گرفتیم چرا چیزای دیگه رو یاد نگرفتیم
به نظرم این غرب گرایی میتونه به نابودی کل خانواده در ایران بشه
ایرانی که زمان نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک گرایش دیگران بود از جمله غربی ها... ادامه مطلب...

*** *** ***    *** *** ***    *** *** ***
فریبا چه حرف خوبی زد، گفت: دوست دارم منو به چشم یک انسان ببینند نه ... .
نازبانو میگفت وقتی میرم دفتر نشریه تا در مورد مقالاتم صحبت کنم، مدیر مسئول نشریه زل میزنه به من و میگه: اینهارو ولش کن، از خودت بگو... .
 *** *** ***
خود پسرها هم اعتراف میکنند که در هر رابطه ای مسائل به اضافه براشون خیلی مهمه. اما این محدوده ای که حامد دربارش گفت و من اسمشو میزارم چارچوب، یکی از نکاتیه که اگه در رابطه ای در نظر گرفته نشه، موجب نابودی کل اون رابطه میشه. (مطمئنا اگه میانه روی پیشه کنیم، رابطه به بهترین نحو حفظ میشه و ثمرات خوبی هم برامون داره.)
یعنی ما باید تعریف خودمون رو از چارچوب، به نفر مقابلمون توضیح بدیم. فکر نکنیم که اون هم فکر مارو میخونه. از همون اول بگیم با چی موافقیم و با چی مخالف. تا وقتی طرف هوس مسائل فراتر از چارچوب مارو کرد، به مشکل برنخوریم.

 *** *** ***
مشکل اینه که هیچ کدوم از ما تعریف درستی از یه رابطه دختر و پسری نداریم. یعنی به قول حامد از روابط غریبها یه چیزایی رو اونهم در فیلمها و سریالها دیدیم و فکر میکنیم که در چارچوب اعتقادی و فرهنگی کشور ما هم جایگاه داره، در حالی که اینطور نیست. 
نمیتونیم با کسی، آدمیزادی دوست باشیم. اینکه طرف بپذیره که اونو مثل بقیه دوستانمون دوست داریم و قرار نیست این دوستی از این چارچوب فراتر بره، که اگه رفت، دیگه اسمش دوستی نیست.
نمیتونیم بپذیریم که دختر و پسری با هم حرف بزنن و بیرون برن و بخندن، ولی از چارچوب خارج نشن. 
شاید این مسئله به همون علاقه پسرها به "به اضافه 18 مربوط میشه، شاید به کم جنبه بودن و کم تجربه بودن یا شاید هم عدم درک درست یکی از طرفین از احساس طرف مقابل.
 *** *** ***
حرف حامد رو قبول دارم که میگه این دوستی ها برای تجربه اینده لازمه. اینکه وقتی یه دختر میبینی عکس العملی نشون ندی که انگاری تی تاپ دیدی، یا اینکه دختری با شنیدن هر حرف محبت آمیز اونو به جدی برداشت کنه و خام بشه، یا پسری فکر نکنه اینکه با هم بریم بیرون یعنی دوستت دارم. همه اینها نشون از کم جنبه بودن طرف داره. اینکه طرف تازه داره تجربه میکنه و راه طولانی رو در پیش داره. که اگه این راه رو هم نره، به نظر من، در انتخاب آیندش دچار مشکل میشه.
*** *** ***
 شاید مشکل از این باشه که از همان عنفوان کودکی، دختر و پسر از هم جدا بودن. اینکه نتونستن با هم، بدون توجه به جنسیتشون معاشرت کنند. اینکه از همون کودکی درک نکردن رفتارشون با جنس دیگه چطوری باید باشه. اما حالا که رسیدن به سن انتخاب، گیج میزنن که این چرا زبون منو نمیفهمه!
*** *** ***
شاید هم مشکل از آموزش پرورش ما باشه. حرفی که قبلا از زبان دکتر قرایی مقدم گفتم. که آموزش پرورش ما اشتباهه. تا یه سنی مطالبی رو به عنوان ارزش وارد ذهن فرد میکنیم و از یه سنی به بعد به خاطر رعایت همین ارزشها سرزنشش میکنیم.
وقتی راهنمایی بودم، دخترها از خاطرات روزانشون با پسرها و شماره دادن و قرارهای مخفی صحبت میکردن و گاهی هم از عباراتی در حرفهاشون استفاده میکردن که با وجودیکه معنیشو نمیدونستم ولی قدرت درک اینو داشتم که این حرف جزو حرفهای بد محسوب میشه و نباید تکرارش کنم. اون موقع، رفتار این دخترها مورد سرزنش قرار میگرفت. 
زمانی که برادرم رفت دانشگاه، مادربزرگم بهش گفت: نرید از دخترهای دسمالی شده دانشگاه انتخاب کنید. به نظر مادربزرگم انتخاب خود پسر در محیط دانشگاه، کفر جهانی محسوب می شد.
وقتی که من مجرد از دانشگاه بیرون اومدم، مادربزرگم بهم گفت: خاک تو سرت نتونستی یکی از دانشگاه برا خودت تور کنی!
من تشویقهای محجوب و ماخوذ به حیا بودنم رو بپذیرم یا سرزنشهای مجرد ماندن؟

*** *** ***
مطلب قبلی من در همین رابطه: قلمرو ممنوعه
 *** *** ***
یک توضیح: این مطلب، نظر من به عنوان یک دختر درباره مطلب حامد و مسائل این چنینی بود، مطمئنا انعکاس مطلب حامد در کافه، بازتابهای دیگه ای خواهد داشت!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 نظرات:

یک دانشجو گفت...

اول ازهمه تشکر از این بازتابت که نظر لطفت نسبت به مطلبم بود
دوم اینکه تمثال هایی که میای خیلی قشنگن
تی تاپ رو خوب اومدی من این رو تو چشم خیلیا دیدم به طرف فقط به خاطر جنسش و اینکه اون ببخشیدا پایین تنش یه جور دیگست نگاه میکنن دیگه تا چه حد وقیح که دیگه اصلا دوستی دختر و پسر هم بین این افراد وجودیت اسمی هم نداره
فقط این رو میخوام بدونم که این افراد با دوست دخترشون چیکار میکنن
باورت نمیشه چقد تا وقتی که کنارم این دختره تو مترو نشسته بود رو اعصابم بود.........
بازم اگه شد نظر میدم...
ممنون بازم الهام جان

افشين گفت...

خب. به نظر من اين فرهنگ‌سازي كاري نيست كه من و شما و بابا و مامان‌هاي ما بتوانند براي يك جامعه پياده كنند. اين يكي از مهمترين وظايف يك دولت است در رابطه با مردمش. بياييد يكبار ديگه به همون سريال‌هاي مردمي (و نه بعلاوه‌ي فلان سن) نگاه كنيد. شما چند نكته‌ي اخلاقي در مورد روشهاي درست زندگي كردن (مخصوص كشور مربوطه ، حالا كلمبيا باشه يا آمريكا يا كره) آموزش ميدن. اما بقدري روش‌هاي پند و نصيحت كردنشون حرفه‌اي شده كه شما و من فكر مي‌كنيم خودمون تصادفي متوجه يك نكته‌ي مهم شديم! بهرحال دوستان من ، ما قادر به چنين فرهنگ‌سازي‌اي نيستيم. بريم آدم‌هاي درست رو انتخاب كنيم تا بچه‌هامون فرهنگ بالاتري پيدا كنند.

باران گفت...

منم یه جورایی با اون موردی که در مورد رفتار با بچه ها از زمان کودکی بود موافقم. وقتی از کودکی، بچه ها رو طوری بار میارن که با جنس مخالفشون خیلی صمیمی نشن، همین بچه ها وقتی بزرگ میشن هیچ شناختی از جنس مخالفشون ندارن و بیشتر کنجکاو میشن که بدونن و میشه گفت که اینجاست که اون روابط فراتر از چارچوب پیش میاد و ...
به نظر من فرهنگ جامعه ما اینجور میطلبه که خانواده ها بذارن بچه ها از همون بچگی با هم بزرگ بشن و همدیگه رو بشناسن و در کنارش خانواده ها هم مراقب مسایل اخلاقی بچه ها باشن تا همچین مشکلاتی پیش نیاد.

ناشناس گفت...

manam kamelan ba hameye ina moafegham elham joon,
ye jooori neveshte bodi ke hess kardam khodam neveshtam...dar zemn bayad ezafe konam engar kelasaye Dr,Gharaei vasat kheili chiz dashte,moteassefane man hamasho pichoundam ;(

montazere posthaye baditam hastam
Fariba